Törmäämme mediaan päivittäin kaikkialla. Media-alan opinnot voivat sisältää esimerkiksi elokuvan ja television opintoja, journalismia, mainosalaa, kustannusalaa ja yritysviestintää. Media-alalta valmistutaan useimmiten medianomiksi, media-ala antaa hyvät valmiuden työskennellä audiovisuaalisen viestinnän erilaisissa työtehtävisssä. Media-alan tutkinnon suorittanut voikin toimia esimerkiksi seurakuntien, kuntien, ja muiden yhteisöjen palveluksessa viestinnässä ja markkinoinnissa.
Media-alalla opetellaan usein esimerkiksi julkaisugrafiikkaa tai verkkoviestintää. Myös esimerkiksi pelisuunnittelua opiskellaan tietyissä oppilaitoksissa. Jotkut media-alan oppilaitokset saattavat keskittyä esimerkiksi mainosten tekemiseen. Media-alasta onkin tullut viime vuosina erityisen suosittua nuorten keskuudessa, erityisesti digitaalinen media kiinnostaa. Media-alalla on runsaasti töitä, erityisesti digitaalisen median puolella. Lähes kaikki yritykset tarvitsevat nettisivut ja ovat myös sosiaalisessa mediassa. Kaikilla työntekijöillä ei kuitenkaan välttämättä ole sosiaalisen median osaamista ja kompetenssia.
Monet yritykset etsivätkin kielitaitoisia ja tietotekniikan päälle ymmärtäviä työntekijöitä ja ulkopuolisen kääntäjän hankkiminen saattaa olla kallista. Useilla yrityksillä on monikieliset nettisivut, eikä näitä voi oikein tehdä käännösohjelmilla.
Median muutos heijastuu myös laajemmin yhteiskuntien muuttumiseen. Mediat ovat tulleet entistä globaalimmiksi, esimerkiksi kansainväliset ohjelmaformaatit myydään ympäri maailmaa. Englannin kielen asema on vain vahvistunut Internetin myötä. Englanti dominoi Internetiä, vaikka toki internetiä pystyy käyttämään laajasti osaamatta lainkaan englantia. Mutta monet sivustot eivät ole saatavilla suomeksi, ja englannin kielen osaamisella onkin tärkeä merkitys